Powered By Blogger

tirsdag 8. juni 2010

Hvorfor Nostalgi?








Hvorfor Nostalgi? Jeg har lovet å folklare det en gang. I fjør kom jeg over en teknikk relatert til glassfusing. Denne teknikken går på at bildene printes på spesielt papir og det lages overføringsbilder på det. Jeg lager smykkene ferdig av farget glass i ønsket str. og farge. Teknikken glassfusing betyr smelting av flere lag glass ved høye temperaturer (780-820 C) i en spesiell glassovn. Dette tar tid, ofte 1 døgn fra man fyller ovnen til man kan se på resultatet. Dette er på grunn av at glasset kan verken varmes opp veldig fort eller avkjøles raskt, det kan bli stresset og kan gå i stykker. Ok, når det er ferdig, overfører jeg bildene på glass og brenner en gang til. Temperaturen i ovnen er rundt 700 C! Det spesielle papiret som jeg printer bildene på gir en veldig fin sepia (rødbrun) farge. Da jeg så det for første gang, ga det en følelse av å se på et gammelt bilde. Og sånn ble det til. Jeg har alltid vært fascinert av ballett. Der er flere grunner til det. Jeg er fra Russland, og der er vi stolt av russisk ballett! En av mine favorittkunstnerne er Leon Bakst. Han var en stor malerkunstner og klesdesigner, og er mest kjent for sine arbeider for ballet. Den tiden var fantastisk. "Russike sesonger" skapte mye omtale i Paris og kreasjoner til Bakst har påvirket mote i den perioden. Han har laget kostymer til de ballettene som Anna Pavlova og andre kjente ballettdanserinner danset i. Tamara Karsavina var også en av de berømte ballettdanserinner som Bakst har tegnet kostymer til. Det er så mange navn og ansikt som er glemt og fortjener å bli "kjent" på nytt. Jeg er så fascinert av historiene til de damene som er på disse gamle bildene, at jeg lager smykker med disse bildene som hyllest til styrke, feminitet, utholdenhet, eleganse, individualitet, ja - alt jeg forbinder med den moderne kvinnen også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar